Jak zadbać o swój kręgosłup?

http://img228.imageshack.us/img228/9236/kregoslupqw6.jpg

Choroby kręgosłupa dopadają coraz więcej osób dlatego każdy z nas musi zacząć dbać o swój kręgosłup. Na dolegliwości mięśniowo-szkieletowe cierpi aż 9 mln Polaków, spośród których za kilka lat około 40 proc. nie będzie zdolnych do pracy. Co robić, żeby nie dopuścić do chorób kręgosłupa? Jak postępować w pracy i życiu codziennym, żeby uniknąć problemów z układem mięśniowo-szkieletowym?

{rdaddphp file=php/google.php}

Pierwszą ważną zasadą jest prawidłowa postawa siedząca i tego musimy się dobrze nauczyć. Siedzenie obciąża kręgosłup 40% bardziej niż stanie. Coraz częściej skarżymy się na ból kręgosłupa lędźwiowego, szyjnego, bóle przedramion i nadgarstków, a także puchnięcie stóp i żylaki. Bardzo ważne jest, żeby zadbać o kondycję fizyczną, prowadzić zdrowy tryb życia, a przede wszystkim zadbać o swoje stanowisko pracy.

Najpierw zacznijmy od krzesła. Powinno mieć stabilne siedzisko o regulowanej wysokości i wyprofilowanej krawędzi, która nie uciska strefy podkolanowej. Oparcie powinno być regulowane i wyprofilowanie odpowiednio do naturalnego wygięcia kręgosłupa. Ważne są także regulowane podłokietniki w kształcie litery T, możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360 stopni, łatwo dostępne mechanizmy regulacji.

Równie ważna jest wysokość pola pracy. Powinna być dostosowana do wzrostu pracownika oraz do rodzaju wykonywanych czynności. Dobre stanowisko to połowa sukcesu. Bardzo ważne jest, jak się z niego korzysta. Przede wszystkim należy podpierać plecy, zwłaszcza w okolicy lędźwiowej, a przedramiona opierać na podłokietnikach. Powinno się unikać skrętu tułowia (np. komputer powinien być ustawiony na wprost), nie należy się garbić, do pracy na komputerze mieć górną krawędź monitora na wysokości oczu lub niżej (część szyjna kręgosłupa w poprawnej pozycji). Przerwa w pracy powinna być co godzinę, żeby można było chwilkę odpocząć bądź znaleźć zajęcie o innym charakterze (związane ze zmianą pozycji czy chodzeniem). Po pracy należy unikać biernego odpoczynku (np. siedzenia przed telewizorem).

Bardzo ważna jest aktywność fizyczna. Dlatego zaleca się regularne wykonywanie ćwiczeń pobudzających różne grupy mięśniowe (np. bieganie, jazda na rowerze, pływanie). Dobrym sposobem wzmocnienia mięśni grzbietu są długie spacery. Jednym z czynników ryzyka powstawania dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego jest otyłość, która znacznie przyspiesza i nasila wystąpienie objawów bólowych. Zalecana jest dieta uboga w cukier, tłuszcze i sól, a bogata w witaminy, minerały i błonnik. Im kości będą lepiej uwapnione, tym mniejsze ryzyko wystąpienia bólów, których przyczyną może być odwapnienie kości.

Należy również pamiętać, że zdrowy ruch to nie sprzątanie, gotowanie, robienie zakupów itp….Są to prace wykonywane najczęściej w pochyleniu do przodu ze zgiętym kręgosłupem, powodujące jego przeciążenie.

Równie ważne jest zachowanie dobrej kondycji psychicznej, ponieważ stres najbardziej wywołuje bóle w kręgosłupie. Bardzo dobre w tym wypadku będą kąpiele relaksujące. Najlepiej działa rozmaryn i lawenda, a także różne sole do kąpieli. Krążenie krwi pobudza także prysznic.

Bardzo ważne jest wygodne miejsce do spania. Materac powinien być twardy, ale jednocześnie sprężysty. Należy unikać łóżek zapadających się w środku, materac powinien podpierać kręgosłup i całe ciało. Dla większości pacjentów będzie to twardy materac, lecz nie powinien powodować dyskomfortu w czasie snu. Głowa powinna być podparta wraz z szyją (najlepsza byłaby poduszka korekcyjna), w leżeniu na boku kolana jedynie w lekkim zgięciu w stawach biodrowych i kolanowych (tak aby kręgosłup był prosty) - unikaj pozycji tzw. embrionalnej. U kobiet z powodu dużego wcięcia w talii powinien również być podłożony wałek pod talię.

W przypadku występowania bólów i dolegliwości ze strony układu mięśniowo-szkieletowego nie wolno zbyt długo zwlekać z wizytą u lekarza. Środki przeciwbólowe to ostateczność, po którą można sięgać tylko w wyjątkowych przypadkach.

Źródło: strona - http://miasta.gazeta.pl/poznan/1,37174,4877082.html
Share on Google Plus

About Admin

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentarze:

Prześlij komentarz